perjantai 11. maaliskuuta 2016

Uuden edessä


Kuvassa on Voipaalan Taidekeskuksen pihapiirissä Sääksmäellä 1700-luvun lopulta oleva tunnelmallinen Pakari. Pakariin on perusteilla olevan hyvinvointi- ja käsityöläisosuuskunnan koti. Osuuskunta aloittaa toimintansa ensi syksynä. Minua on pyydetty mukaan osuuskuntaan. Otan kutsun vastaan.

Taustaa
Olen ikäni ollut yrittäjä ja mukana pienyritystoiminnassa. Olen toiminut toiminimellä ja ollut mukana eri ajojen osakeyhtiöissä. Yritykset ovat epäonnistuneet tai ne on lopetettu, mikä mistäkin syystä. Kokemusta on tullut paljon. Pääosin olen ollut vastuussa myynnistä ja markkinoinnista.
Kun otin tulosvastuurepun viimeksi selästäni muutama vuosi sitten, ihmettelin vapautta ja vapaa-aikaa.

Aikaa! Mitä sillä tekisin?

Sisareni on historianelävöittäjä. Hän kuuluu yhdistykseen, jonka jäsenet pukeutuvat keskiaikaisiin tai viikinkiaikaisiin vaatteisiin ja kokoontuvat yhteen muutaman kerran vuodessa kokeilemaan minkälaista elämä olisi ilman nykyajan mukavuuksia.
Olen koko elämäni tehnyt käsitöitä ja sisareni on ehdotellut, että alkaisin tehdä keskiaikaisia ja viikinkiaikaisia vaatteita. Pari vuotta sitten hän sai houkuteltua minut kahdentoista vuoden sitkeän painostuksen jälkeen keskiaikaisille markkinoille Hollolaan. Ja innostuin!

 
Sisareni perhe tamineissaan.

Sen jälkeen olen tutkinut historiann muotia, opetellut pistoja, punonut nauhoja ja tunnustellut materiaaleja. Käsitöiden tekeminen on noussut kokonaan uudelle tasolle. Enää ei ole tärkeintä saada työ nopeasti valmiiksi vaan itse tekeminen ja paras mahdollinen lopputulos. Käsintehdyn kauneus on avautunut aivan uudella tavalla.

Pakariin on tulossa sisarelleni ”Rosafiinan sekatavarapuoti ja kahvila”. Saan puotiin käsityöni myyntiin ja autan kahvilassa.  

Olen tässä blogissani tähän asti esitellyt käsitöitäni kuvin. Nyt haluan myös kertoa näistä elämääni tulossa olevista uusista ja mielenkiintoisista asioista.

Olen uuden edessä. Tämän oven takaa alkaa uusi ja mielenkiintoinen matka. 

Tervetuloa mukaan matkalle!